Gyártási kapacitásbővítés

2013. 10. 24.

A Ford a fejlett, rugalmas gyártással kapcsolatos célkitűzésekkel ünnepli a futószalag bevezetésének századik évfordulóját

A Ford idén ünnepli, hogy Henry Ford éppen száz éve vezette be a futószalag alkalmazását. Ennek jegyében a vállalat utóbbi 50 év legnagyobb gyártási kapacitásbővítését hajtja végre – világszerte nyolc új összeszerelő üzem és hat új hajtásláncgyártó üzem a 130,000 munkahely fenntartása érdekében: 2017-re a válllat olyan szintre fejleszti globális rugalmas gyártási rendszerét, hogy minden egyes üzemében átlagosan négy különböző modellt tud majd előállítani. A gyártó emellett az üzemekben új generációs, fejlett gyártástechnológiákat honosít meg, például a 3D nyomtatást, a modern prototípus-készítést, illetve a robotikát és virtuális szimulációt.

A Ford idén ünnepli a Henry Ford vezetésével feltalált futószalag bevezetésének századik évfordulóját. A vállalat hagyományosan újító szellemére építve bővíti fejlett gyártókapacitásait és vezet be úttörő technológiákat, amelyek a következő évtizedekben újra forradalmasíthatják a tömeggyártást. A növekvő vásárlói kereslet kielégítése érdekében a Ford gyors ütemben bővíti fejlett gyártási kapacitásait és globális termelését. 2017-re a Ford olyan szintre fejleszti globális rugalmas gyártási rendszerét, hogy átlagosan négy különböző modellt tud majd előállítani minden egyes üzemében, így a vállalat gyorsabban és tökéletesebben képes alkalmazkodni vásárlói igények változásaihoz. A vállalat emellett azt tervezi, hogy 2017-re üzemeinek 90 százaléka világszerte  három műszakos rendszerben működik majd, aminek révén a termelés több mint 30 százalékkal növelhető. 

“Száz évvel ezelőtt a dédnagyapámnak az volt az álma, hogy biztonságos és hatékony közlekedési eszközt készítsen mindenki számára.” - fogalmaz Bill Ford, a vállalat elnöke. “Büszke vagyok arra, hogy milliók számára adta meg a mobilitás szabadságát azáltal, hogy a családok számára elérhető árú autókat gyártott – és ennek megfelelően vállalatunk legfontosabb hajtóereje még ma is az a vágy, hogy valóra váltsuk az emberek álmait.”

2017-re gyakorlatilag az összes Ford-modell kilenc padlólemezre épül majd, ami növeli a gyártás hatékonyságát, miközben világszerte mindenhol biztosítja a vásárlók számára az általuk elvárt menettulajdonságokat, üzemanyag-fogyasztást és technológiát. A Ford járművei jelenleg 15 padlólemez felhasználásával készülnek, melyek az iparágban a legmodernebbeknek számítanak.

“Henry Fordnak a minőségi alkatrészekre, a munkafolyamatra, a munkamegosztásra és a hatékonyságra vonatkozó alapelvei ma is érvényesek.” – teszi hozzá John Fleming, a Ford globális gyártásért felelős alelnöke. “Erre a hagyományra építve felgyorsítjuk a gyártás szabványosítására, az üzemek rugalmasabbá tételére és a fejlett technológiák bevezetésére irányuló erőfeszítéseinket, hogy a lehető legjobb minőségű és a vásárlók számára legmagasabb értéket képviselő járműveket készíthessünk – méghozzá a világ minden táján.”

A globális gyártás nemrégiben végrehatott bővítése világszerte 130.000 fizikai és szellemi dolgozó munkahelyének megtartásához járult hozzá. Ugyancsak ennek köszönhető, hogy a vállalat 2013-ban jó úton halad a hatmillió darabos termelési eredmény megvalósítása felé – ami körülbelül 16 új járművet jelent percenként
 
 

A Ford 1911-ben kezdte meg autónak európai gyártását angliai üzemében, Manchesterben. Jelenleg a Ford európai gyártótevékenysége összesen 22 üzemre terjed ki. Tavaly a Ford több mint 1,4 millió járművet állított elő a régióban, köztük 2012 legnépszerűbb európai kisautóját, a Ford Fiestát.

Az újítás, ami megváltoztatta a világot 
Pontosan száz évvel ezelőtt történt, hogy Henry Ford és csapata a Highland Park gyárban üzembe állította a tömegtermelés történetének legjelentősebb újítását, az első futószalagot. Ez leegyszerűsítette a 3.000 alkatrészből álló T-Modell gyártását: a folyamatot 84 külön fázisra lehetett bontani, amit dolgozók külön csoportjai végeztek, miközben a karosszériát egy kötél segítségével húzták végig a gyártósoron.  Az új eljárás forradalmasította a gyártást, 12 óráról másfél órára csökkentve az egy jármű összeszereléséhez szükséges időt.

Az évek során fokozatosan tökéletesítették a futószalagos termelést, így folyamatosan csökkent az autók előállításához szükséges költség, idő és munkaerő, vagyis a Ford a T-Modell árát is mérsékelhette: az amerikai piacon az autó ára a kezdeti 850 dollárról kevesebb, mint 300 dollárra esett vissza. Végül a Ford már 24 másodpercenként gyártott le egy T-Modellt, 1927-ig összesen több mint 15 millió darabot értékesítve világszerte – ami a világon addig összesen gyártott autóknak több mint a felét jelentette.

“A Ford új módszere gyors ütemben elterjedt, és nem csupán az autóiparon belül, hanem a fonográfok, a porszívók, a hűtőgépek és más fogyasztási cikkek gyártói között is.” – avat be Bob Casey, a Henry Ford Alapítvány közlekedési területért felelős kurátora, és a  T-Modell százéves története című könyv szerzője. “A futószalag a termelés jellegzetesen amerikai módszerévé vált”.

1914-ben a Ford vezette be az „ötdolláros napidíjat”, ami abban az időben komoly bérnek számított; a vállalat ezzel tette lehetővé dolgozói számára az általuk készített járművek megvásárlását. Ez a lépés lojalitást ébresztett a dolgozókban, és ennek tudható be az új fogyasztói középosztály felemelkedése. Új társadalmi réteg született, amely felszabadult a földrajzi korlátok alól, szabadon róhatta az utakat, tetszés szerint választhatta meg lakóhelyét – vagyis megvalósíthatta az amerikai álmot.  A Ford-rajongók a idén világszerte Henry Fordról és zseniális futószalagjáról emlékeznek meg.  A National Geographic Channel ebből az alkalomból új dokumentumfilmet tűzött műsorára a “Gyáróriások” című sorozatában, amit pénteken, október 18-án sugároztak. A dokumentumfilmmel kapcsolatos információk itt találhatók.

Új technológiák formálják a jövőt
A Ford már most is hasznosítja a jövőt formáló, fejlett gyártástechnológiák előnyeit. Jó példa erre a Ford mérnökei által fejlesztett és szabadalmaztatott, kisszériás gyártásra alkalmas, igen rugalmas, gyors  és a maga nemében egyedülálló fémlemez-megmunkálási technológia. A Ford Freeform Fabrication Technology vagy F3T néven ismert technológia révén csökken a prototípus elkészítéséhez szükséges présszerszámok gyártási költsége és ideje – méghozzá a hagyományos eljárásokhoz szükséges kettő-hat hónapról alig három munkanapra. Emellett a Ford  3D nyomtatási  kapacitását is bővíti, mellyel szabványos minőségű alkatrészek állíthatók elő a tesztelhető prototípusokhoz. A 3D nyomtatás révén a  Ford több változatban is elkészíthet egy adott alkatrészt, hónapok helyett napokon belül ellátva a mérnököket tesztelhető prototípus-alkatrészekkel.

A Ford a járművek minőségének és a gyártás hatékonyságának további javítása érdekében robotikai újításokat is tesztel. A vállalat új szennyeződésérzékelő rendszerénél a végső összeszerelés során egy robotszem segítségével alkotják meg minden egyes jármű digitális modelljét, amit egy tökéletes mintával összevetve felfedezhetők a festés és fényezés esetleges hibái. Ennek eredményeként jelentősen javult a fényezés minősége, és dolgozóknak a futószalag mellett is több idejük van az összetett problémák megoldására.  A robotika ebben az esetben lehetővé teszi a Ford számára, hogy hatékonyabban javítsa termékei minőségét, a munkatársak pedig jobban koncentrálhatnak az összetettebb megoldást igénylő feladatokra.

A virtuális gyár révén a vállalat a valódi gyártóüzemekben is javítani tudja a minőséget, és csökkenteni a költségeket azáltal, hogy számítógépes szimulációk segítségével elemzi a teljes járműgyártási folyamatot. Ebbe annak szimulációja is beletartozik, hogy a dolgozók miként mozognak a jármű összeszerelése során – így a munkakörülmények mindenben megfelelnek a Ford ergonómiai előírásainak. E virtuális folyamat 2001-es bevezetése óta közel 20 százalékkal csökkent a fizikai összeszerelés során fellépő ergonómiai problémák száma.

“Az olyan technológiák, mint a 3D nyomtatás, a robotika  és a virtuális gyártás ugyan még kutatási szakaszban vannak, de már valós alkalmazásaik is léteznek, amelyek kézzelfogható előnyöket jelentenek a közeli és a távolabbi jövőben.” – mutat rá Paul Mascarenas, a Ford kutatás-fejlesztésért felelős műszaki igazgatója és alelnöke. „Az új technológiáknak alkalmazása során Henry Ford újító szellemét tekintjük követendő mércének.”

Márkakereskedés hírei

Aktuális ajánlatok

Legfrisebb akciók Halmai Autóház Kft.

Márkakereskedés hírei

Legfrissebb hírek Halmai Autóház Kft.


Vélemények