Nemzetközi Veteránjármű Találkozó
Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford-T modell) és feltaláló (bolygómű) 1881. február 3-án, Makón látta meg a napvilágot. A világhírű mérnök és lelkes lokálpatrióta nevét, és emlékét Makón múzeumi kiállítás, iskola is őrzi. A világhírű makói mérnök munkássága, és az általa létrehozott ipartörténeti jelentőségű automobil, a T-Model előtt is tisztelegtek a hétvégén a modell szerelmesei a Maros partján az idén immár 4. alkalommal megrendezésre kerülő Maros Parti Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozón.
Galamb József konstruktőri munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült, ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit. Az 1989-ben az Évszázad Autójának választott Ford T- Model-t a XX. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon, nem véletlenül.
Ez a Ford model valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-Model koncepcióját, melyben egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le Henry Ford egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben.
Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával, és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét. Ez egy egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó volt. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak.
A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött és 1908. október 1-én, 110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról az első prototípus, mely megváltoztatta Amerika, és majd a világ hétköznapjait . Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt. A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Az új bolygóműves sebességváltó különlegessége pl. az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni pl. a legmélyebb kátyúkból is.
1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, közel 15 és fél millió darab készült belőle. Még 2000-ben is 100 000 működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből 3 működőképes Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található .
T-modell bemutatásával váltak valóra Henry Ford és Galamb József álmai arról, hogy egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autót gyártson. Ez a jármű egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban - egyszerű volt vezetni, egyszerű volt a karbantartása, az egyenetlen utakon is jól kezelhető volt, és azonnal sikert aratott.
Forrás: Ford Sajtószoba
Márkaszerviz hírei
-
Új Ford Puma: csúcstechnológiás városi ragadozó Sportkocsis vezetői környezet,…
-
Új Ford Mustang
Az Új Ford Mustang: amerikai legenda egy új korszak technológiájával Bemutatásra… -
Vadonatúj Transit Connect
A Ford Pro bemutatja a vadonatúj Transit Connect et kimagasló kényelmi funkciókkal… -
Megújul a Ford Kuga SUV
Európa legkelendőbb plug-in hibrid modellje bekeményít: Megújul a Ford bestsellere,… -
Vadonatúj Ford Transit Custom
Napenergia és fejlett AI segítségével készül a vadonatúj Ford Transit Custom… -
vadonatúj Ford Tourneo Custom
Íme a vadonatúj Ford Tourneo Custom: kilenc üléssel konfigurálható utastér,… -
A Ford Pro és a vadonatúj Transit Custom
A Ford Pro forradalmasítja az egytonnás áruszállítók produktivitását a vadonatúj… -
Új Ford E-Transit flotta
Újabb Ford E-Transit flottával bővíti járműparkját a Gebrüder Weiss A Ford E-Transit… -
Ford Driving Skills for Life
Már lehet jelentkezni a Ford Driving Skills for Life ingyenes, félnapos gyakorlati… -
Ford új generációs Nugget lakóautó
Az új generációs Nugget a Ford legújabb technológiáit kínálja: fejlett konnektivitást,… -
Új szerepekben a Mustang Mach-E
A Mustang Mach-E egyre népszerűbb, amit talán az jelez a legvilágosabban, hogy… -
Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl!
Egy lelkes Mach-E-tulajdonos kíváncsi volt, igazából hány kilométert tehet meg…